Wednesday, May 08, 2013

Birth Day

I år la Redd Barna til en ny indikator (i sin rapport om Tilstanden til mødre over hele verden som jeg nevnte i forrige bloggpost): Birth Day Risk, eller Fødselsdagsrisiko.

Det er ikke risikoen forbundet med å feire bursdag - enten det er faren for å spise for mye kaker, gjøre ville og gale ting og falle og brekke ankelen, eller melankoli pga livet som raser av gårde i full fart. (Jeg som har bursdag i dag kan kjenne litt på alle tre tingene... ;-)

Men risikoen forbundet med dagen du ble født, din aller første levedag. Risikoen for å ikke overleve den. 


Noen av disse landene har rett og slett veldig stor befolkning, og derfor ikke en høy spedbarnsdødelighet sett i prosent. Andre land har høy spedbarnsdødelighet - og Kongo, på femteplass, tilhører den gruppen. India stiller i sin egen skremmende kategori, med stor befolkning og høy spedbarnsdødelighet.

I mitt Afrika-hjerte må jeg innrømme at jeg tenker at her er "heldigvis" flere verdensdeler representert - det er ikke bare Afrika (i motsetning til de ti bunnlandene for mødre som alle ligger i et belte over det sentrale Afrika). Men, det er et men, over hele verden har spedbarnsdødeligheten gått ned bortsett fra i Afrika sør for Sahara (f.eks. gått ned 65%(!) i Øst-Asia, men økt 10% i Afrika sør for Sahara fra 1990-2011). Heldigvis finnes det foregangsland også i Afrika når det gjelder mødrehelse og spedbarnshelse. Skal se mer på hva de har gjort, og på hva jeg har sett i Kongo etter hvert!

Enn så lenge: Happy Birthday to me!

2 comments:

MikaelSØ said...

Å huff. Det var en lite hyggelig post på en bursdag. Men det er mye tydeligvis mye å ta tak i i Kongo. Du får kose deg i France mens du har muligheten!
Hip hop hurra =)

Ingrid. said...

Hehe, nei ikke så veldig hyggelig nei... Men bursdagen var fin :-)